Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Hieronder hebben wij alvast de meest gestelde vragen op een rij gezet. Staat jouw vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

Waar zijn de Céréal producten te koop? Veelgestelde vragen

Céréal is bij vrijwel alle supermarkten te koop. In de winkel staat Céréal in het “gezonde voedingsschapschap”. Mocht je het gewenste product van Céréal niet kunnen vinden, neem dan uiteraard contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Supermarkten
Albert Heijn , Jumbo, Plus, Coop, Dekamarkt, Hoogvliet, Jan Linders en Poiesz.

Meer lezen Verbergen

Welke goede suikervervangers bestaan er? Veelgestelde vragen

Het is belangrijk om voldoende trage suikers te eten, dit zijn zetmeelproducten zoals volkoren deegwaren, brood en graanproducten. Trage suikers geven je langdurige en gezonde energie. De snelle suikers echter zoals in koekjes en chocolade worden het best beperkt. Snelle suikers worden snel opgenomen in het bloed, met bloedsuikerpieken tot gevolg. Gelukkig bestaan er voor de snelle suikers tegenwoordig goede alternatieven zoetstoffen:

  1. Polyolen als maltitol en sorbitol zijn suikervervangers die iets minder of even zoet zijn als suiker. Ze leveren minder calorieën t.o.v. suiker en hebben nauwelijks effect op het bloedsuikergehalte. 

  2. Zoetstoffen die geen energie leveren: saccharine, cyclamaat, aspartaam, acesulfaam-K en sucralose. Deze zoetstoffen hebben geen invloed op het bloedsuikergehalte. Ze zijn vele malen zoeter dan suiker waardoor we er maar kleine hoeveelheden moet worden gebruikt in producten. 

  3. Fructose of vruchtensuiker levert evenveel energie als suiker en zal het bloedsuikergehalte wel beïnvloeden maar in mindere mate dan suiker. Met 1/3 minder fructose kan dezelfde zoete smaak verkregen worden als suiker.
Meer lezen Verbergen

Hoeveel calorieën mag ik eten om af te vallen? Veelgestelde vragen

Met de leeftijd daalt de verbranding, hoe ouder je wordt hoe minder energie of calorieën je verbruikt. Een vrouw van 45 jaar heeft dagelijks ongeveer 2000 calorieën nodig. Wil je gewicht verliezen dan ga je best langzaam te werk.

Een lichte daling van de calorieopname, zijnde 1500 calorieën gecombineerd met een dagelijkse portie lichaamsbeweging. Een gezonde, calorie-arme voeding bestaat uit voldoende water (minstens 10 glazen per dag), veel groenten en fruit (5 porties per dag) bij elke maaltijd, in beperkte mate, een zetmeelbron (volkoren brood, aardappelen, rijst of deegwaren), dagelijks 2 magere melkproducten, een kleine portie vlees of vis en een minimum aan vetstof. Tracht suiker en vetrijke tussendoortjes te beperken of enkel te eten bij speciale gelegenheden (bv. op feesten of bij vrienden). Controleer ook altijd de verpakking van de producten en geef de voorkeur aan magere of suikerarme producten.

Belangrijk is ook dat je hierbij voldoende beweegt om je verbranding te verhogen. Dagelijks een eindje fietsen of een stevige wandeling met de hond is een goede gewoonte.

Meer lezen Verbergen

Waarom zijn vitaminen en mineralen zo belangrijk voor me? Veelgestelde vragen

Vitaminen zijn essentieel om heel wat processen in ons lichaam goed te laten verlopen. Ze spelen een rol in de groei en het functioneren van ons lichaam, geven ons een betere weerstand en helpen ons beschermen tegen ziektes.

Het is vooral belangrijk om voldoende vitaminen in te nemen via de voeding omdat ons lichaam ze zelf niet of onvoldoende kan aanmaken. Een gezonde vitaminerijke voeding met voldoende groenten, fruit en volkoren graanproducten vormt de basis!

Meer lezen Verbergen

Hoe weet ik of ik elke dag voldoende vitaminen eet? Veelgestelde vragen

Vitaminen zijn essentieel om heel wat processen in ons lichaam goed te laten verlopen. Ze spelen een rol in de groei en het functioneren van ons lichaam, geven ons een betere weerstand en helpen ons beschermen tegen ziektes.

Het is vooral belangrijk om voldoende vitaminen in te nemen via de voeding omdat ons lichaam ze zelf niet of onvoldoende kan aanmaken. Wie gevarieerd en evenwichtig eet volgens de principes van de schijf van vijf, krijgt doorgaans voldoende vitaminen binnen. Voldoende groenten en fruit, vezelrijke graanproducten en magere melkproducten zijn een goede start.

Meer lezen Verbergen

Waarom zijn vezels eigenlijk zo belangrijk? Veelgestelde vragen

Aan een vezelrijke voeding worden verschillende gunstige effecten toegeschreven. Zo gaat een vezelrijke voeding de darmflora stimuleren en dus een vlottere stoelgang teweegbrengen. Er zijn ook aanwijzingen dat vezels ons ook beschermen tegen kanker en hart- en vaatziekten.

Vezels hebben ook een gunstige invloed op het cholesterolgehalte en het bloedsuikermetabolisme. Doordat vezels een grote verzadigingswaarde hebben, helpen ze overgewicht te bestrijden. Kortom, in een gezonde voeding zijn vezels onmisbaar.

Meer lezen Verbergen

Hoeveel vezels zou ik dagelijks moeten eten en hoe doe ik dat praktisch? Veelgestelde vragen

Er wordt aangeraden om dagelijks 30 g voedingsvezel te eten. Vezels zijn van nature terug te vinden in volkoren graanproducten, peulvruchten, groenten en fruit, noten, zaden en aardappelen. Om dagelijks 30g vezels in te nemen volg je best volgende adviezen:

  • Eet elke dag 300 g groenten, verdeeld over de warme maaltijd en de broodmaaltijd (rauwkost)
  • Elke dag minstens 2 stukken vers fruit
  • Kies voor volkoren of bruin brood
  • Eet dagelijks een portie aardappelen, volkoren deegwaren of bruine rijst
  • Kies vezelrijke tussendoortjes zoals graanrepen of vezelrijke koekjes
  • Drink hierbij steeds voldoende water, vezels hebben vocht nodig!
Meer lezen Verbergen

Wat zijn gluten nou eigenlijk? Veelgestelde vragen

Gluten is de naam van een groep eiwitten in granen, bestaande uit twee soorten, namelijk: Gliandine en glutenine. Met een glutenintolerantie wordt overigens de intolerantie voor het gliandine eiwit bedoeld. Mensen met een intolerantie kunnen deze eiwitten moeilijk verteren.

Gluten zijn eigenlijk (nog) niet volledig te verwijderen uit sommige graansoorten. Daarom worden er vervangende graansoorten gebruikt, zoals de “oer granen”: Gierst, teff, quinoa, amarant en boekweit.

Vaak gaat een glutenintolerantie ook nog eens gepaard met een zuivelintolerantie. Daarom heeft Céréal een ruim assortiment  van gluten- en lactosevrije producten. Op alle glutenvrije verpakkingen van Céréal staat het officiële glutenvrij-logo van de Coeliakievereniging.

Meer lezen Verbergen

Wat is het verschil tussen lactose-intolerantie en koemelkallergie? Veelgestelde vragen

Er is een groot verschil tussen lactosevrij en koemelkvrij. Lactose is een suiker dat in koemelk voorkomt, het zogenaamde melksuiker. De meeste lactosevrije producten worden bereid met  koemelk, alleen in het bereidingsproces wordt de lactose afgebroken door het toevoegen van lactase. Dit betekent dat de melksuikers worden afgebroken, maar niet de melkeiwitten.

Bij een lactose-intolerantie ben je gevoelig voor de melksuikers in een product. Bij een koemelkallergie reageert het lichaam allergisch op de eiwitten die in koemelk zitten. Céréal heeft zowel producten in het assortiment die Lactosevrij en of Melkvrij zijn.  Op de voorkant van de Céréal verpakking van  wordt aangegeven  of het product  Lactosevrij en of melkvrij is. Mocht het toch niet helemaal duidelijk zijn, neem dan uiteraard contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Meer lezen Verbergen

Wat is vegan eigenlijk? Veelgestelde vragen

In de supermarkt zien we steeds meer het logo ‘vegan’ opkomen, maar wat betekent dit nou eigenlijk? Vegetariërs kiezen er bewust voor om geen vlees, vis of gelatine te eten. Veganisten gaan een stukje verder: zij consumeren helemaal geen dierlijke producten.

Dit houd in dat zij geen eieren, melk, honing, vlees/vis of andere dierlijke producten eten. De Céréal Bio & Vegan producten bevatten dan ook geen elementen die afkomstig zijn van dieren en zijn dus 100% vegan!

Meer lezen Verbergen

Wij maken gebruik van cookies om u de beste ervaring te garanderen op onze website. U accepteert onze cookies door verder te gaan. Klik hier voor meer informatie. OK